X
تبلیغات
رایتل
تاریخ : دوشنبه 8 فروردین‌ماه سال 1390 | 05:49 ب.ظ | نویسنده : مهدی

چگونه بر مشکلات عاطفی غلبه کنیم

از آنجا که عواطف بخش مهمی از زندگی ما انسانها به خصوص نوجوانان و جوانان را تشکیل می دهد، مشکلات عاطفی نیز بخش جدایی ناپذیر زندگی ما هستند. نمی دانم تا به حال برای شما اتفاق افتاده که عزیز ترین تان را از دست دهید و یا تجربه یک نامزدی و یا ازدواج ناموفق را داشته اید؟ و یا حتی ممکن است تجربه تلخ از دست دادن پدر ، مادر، فرزند و را پشت سر گذاشته باشید.

اینها جز آن دسته رخدادهایی هستند که چالشهای عاطفی بسیار بزرگی برای ما انسانها به وجود آورده و در اصطلاح عامیانه باعث” شکستن قلب “ افراد می گردد. وقتی افراد دچار این حالات می گردند دیگر مطمئن می شوند که با از دست دادن فرد مورد علاقه خود هرگز نمی توانند به شرایط اولیه زندگی خود بازگردند ولی ما در این مقاله سعی داریم شما را راهنمایی کنیم تا بتوانید این رنج انبوه را پشت سر گذاشته و تسکینی بر قلب شکسته تان باشیم.

روزهای اول و دوم

گام اول

فراموش نکنید که این شرایط بسیار سخت است اما کشنده نیست بنابراین بهتر است که در روزهای نخستین این اتفاق ناگوار به اندازه کافی به خودتان فرصت و استراحت دهید. همچنین به خودتان اجازه دهید که در برابر این اتفاق به سوگواری پرداخته و حتی تا جایی که دوست دارید گریه کنید. اگر شاغل هستید مرخصی استعلاجی بگیرید و یا اگر دانشجو یا دانش آموز هستید به خودتان مرخصی دهید. تمام روز را بخوابید و سعی کنید از خوراکی های شیرین مانند بستنی و استفاده کنید.

گام دوم

فقط نیمه خالی لیوان را نبینید بلکه به جنبه های مثبت این رویداد نیز توجه داشته باشید. وقتی ما با مشکلات عاطفی

شدید مواجه می شویم و قلبمان می شکند، یعنی یک انسان عاطفی هستیم و این امتیاز کمی نیست؛ سعی کنید برای کنار آمدن با این مساله دایما از خودگویی های مثبت استفاده کنید مانند “این اتفاق هم می گذرد” و یا ” من تحمل این فشار شدید را دارم” و برخی دیگر از افراد نیز سعی می کنند از اذکار مذهبی و یا دعا و نیایش (برای کسب آرامش) بهره گیرند.

گام سوم

ارتباط نزدیک تری با دوستان و اقوام خود بر قرار کنید. این اقدام به شما کمک می کند تا غم و اندوه خود را با آنها تقسیم کنید . از دیدن فیلمهای پریشان کننده و یا موسیقی غمگین خودداری کنید و در ازای آن سعی کنید فیلم های کمدی و یا تصاویری که تضمین کننده احساس خوب در شما هستند،  استفاده کنید.

ماه اول

گام اول در هفته اول

سعی کنید خودتان را وادار کنید که از خانه خارج شده و روابط اجتماعی برقرار کنید حتی اگر این کار برایتان مشکل است به یک پیاده روی طولانی بروید. در طی مسیر سعی کنید به طور طبیعی هیجانات خود را ابراز کنید. حتی می توانید در اوقاتی که در منزل هستید، بنویسید، نقاشی کنید، موسیقی گوش دهید و یا ورزش نمایید. ترشح آندروفین ناشی از ورزش کردن به شما کمک می کند که زودتر روحیه از دست رفته تان را بازیابید.

وقتی ما با مشکلات عاطفی شدید مواجه می شویم و قلبمان می شکند، یعنی یک انسان عاطفی هستیم و این امتیاز کمی نیست

یک کاغذ بردارید و تمام احساسات و ناراحتی های خود را بر روی آن یادداشت کنید. آخر هفته را به خارج از شهر رفته و نفسی تازه کنید. حتی برخی از مشاوران توصیه می کنند که هر خاطره ناراحت کننده و رنج آوری را که از این اتفاق اخیر دارید بر روی کاغذ نوشته و داخل یک جعبه بگذارید و بعد جعبه را به داخل آب بیندازید.

گام دوم در هفته دوم

تمام اوقات خود را با دوستانتان پر کنید. این اقدام به شما کمک می کند تا در زمانهایی که در کنار دوستان خود هستید کمتر احساس رنجش و ناراحتی بکنید.

یک لیست از اقداماتی را تهیه کنید که فکر می کنید به شما کمک خواهد کرد تا اعتماد و اطمینان از دست رفته تان را دوباره به دست آورید. برای مثال لیستی از دوستان و یا چیزهایی که دوست دارید، آنچه را که آرزو دارید در ده سال اینده انجام دهید و را تهیه نمایید.

به خودتان بیشتر رسیدگی کنید مثلا آرایش ظاهر(مانند طرز لباس پوشیدن) یا حتی طرز پیرایش موهای خود را تغییر دهید. به گردشگاهها و یا مراکز خرید بروید و یا هر کاری را که در گذشته از انجام آن لذت می بردید انجام دهید و

گام سوم در هفته سوم

تجربه ای را که در اثر این رویداد به دست آورده اید مشخص کنید. مثلا اگر یک نامزدی یا عقد ناموفق را پشت سرگذاشته اید شاید به این نتیجه برسید  که برای انتخاب همسر مورد علاقه تان باید بیشتر توجه می کردید و یا باید به صحبتهای والدین خود بیشتر بها می دادید و یا اگر فردی هستید که یکی از عزیزان خود را از دست داده اید شاید این رویداد تلخ باعث شده باشد که بیشتر بتوانید شرایط افراد داغدیده دیگر را درک کرده و همچنین بیشتر قدر سایر اطرافیان خود را بدانید و ..

فعالیتهایی را انتخاب کنید که همه وقت شما را پر کند، ذهن شما را به خود مشغول کند و حتی حواستان را پرت کند تا اعتماد از دست رفته تان را به دست آورید. هر روز به مدت مشخصی شروع به دویدن کنید. به کلاسهای یوگا بروید و یا حتی سعی کنید یک زبان جدید بیاموزید. فراموش نکنید که نباید غم و اندوه را در درون خود حبس کنید بلکه آن را تخلیه کرده و با دیگران در میان بگذارید.

گام چهارم در هفته چهارم

به طور پیوسته فعالیتهای اجتماعی خود را حفظ کنید و به ورزش ادامه دهید در ضمن تا جایی که امکان دارد به سراغ استفاده از داروهای آرام بخش و یا مصرف دخانیات نروید. هر گاه احساس رنجش شدید کردید حتما با یکی از نزدیکان خود صحبت کنید بنابراین به حفظ رابطه دوستانه بسیار توجه کنید و به خاطر داشته باشید که هیجاناتی مانند غم، خشم، ترس، گناه و از ویژگی های طبیعی شرایط شماست. تمرکز بیش از حد و یا نادیده گرفتن این هیجانات فرآیند سلامتی شما را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد  بنابراین بنویسید، گریه کنید، درددل کنید و اما احساساتتان را محبوس نکنید.

تمام اوقات خود را با دوستانتان پر کنید. این اقدام به شما کمک می کند تا در زمانهایی که در کنار دوستان خود هستید کمتر احساس رنجش و ناراحتی بکنید


 

ماههای سوم تا ششم

گام اول

اگر شما جز آن دسته افرادی هستید که در فرایند نامزدی خود با شکست مواجه شده اید و یا با شکست عاطفی شدیدی رودر رو شده اید، شاید وقت آن رسیده باشد که مجددا به فکر ازدواج و انتخاب همسر باشید. حتی به بسیاری از افرادی که فرزند خود را از دست داده اند، توصیه می شود که با مشورت و صلاحدید پزشک، به فکر برنامه ریزی برای آوردن یک فرزند جدید باشند و نباید فراموش کنید که زندگی شما باید به روال طبیعی خود بازگردد.

گام دوم

اگر ملاحظه می کنید که با گذشت ۳-۶ ماه علایم افسردگی مانند غم و اندوه شدید، بی خوابی یا پرخوابی، کاهش اعتماد به نفس، از دست دادن تمرکز و یا گریه بیش از حد را دارید از یک روان شناس یا روانپزشک کمک بگیرید.

ترشح آندروفین ناشی از ورزش کردن به شما کمک می کند که زودتر روحیه از دست رفته تان را بازیابید.

گام سوم

فراموش نکنید که به دست آوردن سلامت کامل فرآیندی بسیار  زمان بر است. یعنی در زمانی که شما فکر می کنید کاملا بهبود یافته اید، ممکن است دوباره علایم غم، خشم،گناه، ترس و را در خود ملاحظه کنید. لذا به قلب شکسته تان فرصت ترمیم دهید.

یک سال بعد

دیگر وقت آن رسیده که بتوانید به اندازه کافی با مشکل خود کنار بیایید بنابراین، این تجربه را در حافظه خود جمع بندی و سپس حل و فصل  کنید مانند:

” قلب من یکبار شکسته، این اتفاق واقعا به من آسیب رساند و من را برای مدت طولانی تحت تاثیر قرار داد اما بالاخره توانستم بر این غم انبوه غلبه یابم و این توانایی را در خود پرورش دادم”.


 




آرشیو مطالب
لینک های مفید
آمار سایت
تعداد بازدید ها: 32250

  • تنهای تنها
  • شوم
  • اس ام اس دون
  • بازی مهربانی
  • دریافت کد پیغام خوش آمدگویی

    دریافت کد پیغام خوش آمدگویی

    دریافت کد خداحافظی

    دریافت کد خداحافظی

    دریافت کد قلب دنبال موس چت روم

    کد حرکت متن دنبال موس


    دریافت کد :: صدایاب